Oefeningen bij een hernia

Wanneer de diagnose hernia is vastgesteld, vragen veel mensen zich af wat ze vervolgens zelf kunnen doen. Op het moment dat een rughernia bij je wordt vastgesteld, is het belangrijk om de hernia goed te behandelen. In de meeste gevallen zal de huisarts adviseren om rust te nemen en onder begeleiding van een fysiotherapeut gedoseerd te blijven bewegen met hernia oefeningen.

Hoewel een hernia niet zal genezen door deze oefeningen, kan het de pijn wel aanzienlijk verminderen. Zelfs als je in afwachting bent voor een operatie is het dus belangrijk om in overleg met een specialist te kijken naar mogelijke rughernia oefeningen.

Vrijblijvend behandeladvies?

Ontdek onze brochure

Brochure3

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kom (gedoseerd) in beweging!

Misschien voelt het tegenstrijdig, maar de pijn als gevolg van een hernia kan aanzienlijk verminderen wanneer je in beweging komt. Daarbij kunnen oefeningen voor een rughernia bijdragen aan het versnellen van het genezingsproces. Er zijn verschillende rughernia oefeningen voor het behandelen van de pijn. Let op, het is wel belangrijk om deze oefeningen op de juiste manier uit te voeren. Zelfs als je geen klachten hebt kun je met de verkeerde bewegingen je rug juist meer en verkeerd belasten. Wees dus voorzichtig met bepaalde lichaamsbewegingen en stop direct als je pijn krijgt. Laat je adviseren door een specialist of voer de oefeningen bij hernia uit onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Fysiotherapie bij hernia

Hernia oefeningen thuis uitvoeren

Als je met een specialist hebt overlegd welke lichaamsbewegingen voor jou goed en veilig zijn, is het geen probleem om thuis voorzichtig met de oefeningen voor je hernia aan de slag te gaan. Omdat je voorzichtig te werk moet gaan bij het uitvoeren van hernia oefeningen, hebben wij een aantal handige tips voor je onder elkaar gezet:

  • Voer de oefeningen niet uit in bed. Je rug heeft voldoende ondersteuning nodig voor de juiste lichaamsbeweging. Voer de oefeningen dus uit op een platte en harde ondergrond (bijvoorbeeld een vloer of yoga mat).
  • Herhaal de set oefeningen in het begin maximaal drie keer. Neem tussen iedere set 30 seconden rust voordat je verder gaat. Pas wanneer de pijn begint af te nemen kun je de sets in de loop van de dagen en weken opvoeren.
  • Wanneer de fysiotherapeut een persoonlijk oefeningsprogramma heeft uitgeschreven is het belangrijk om de volgorde van deze hernia oefeningen aan te houden. Dit vergroot en versnelt de kans op het halen van de gewenste doelen.

Hulp nodig?

Ieder mens is uniek en ervaart gezondheidsklachten anders. Wij snappen dat je deze graag persoonlijk wilt bespreken of informatie wenst. Ontvang een vrijblijvend advies voor jouw situatie.

Algemene oefeningen voor een rughernia

Welke oefeningen uitgevoerd mogen worden bij een hernia zijn afhankelijk van de locatie van de hernia, de pijnklachten die iemand ervaart en de persoonlijke conditie van de patiënt.

Hieronder hebben wij een aantal algemene hernia rug oefeningen samengevat die gemakkelijk vanuit huis uitgevoerd kunnen worden. Voer alleen de bewegingen uit die zijn goedgekeurd door je huisarts of fysiotherapeut. Voor meer hernia oefeningen kun je ook bij de fysiotherapeut terecht.

Hernia Oefeningen

Geen verbetering met hernia oefeningen?

Bekijk hernia behandelingen

De hol-bol oefening

  1. Neem een kruiphouding aan en zet je handen recht onder je schouders.
  2. Zet je knieën rechts naast je heupen.
  3. Houd je rug recht en je hoofd stil.
  4. Ga vanuit de rechte rug houding naar een bolle rug houding. Bij de bolle rug houding zorg je dat je hoofd naar beneden hangt.
  5. Wissel de bolle rug houding af met een holle rug houding. Bij de holle rug houding til je je hoofd op.
  6. Wissel de bol-hol houding gedurende 30 seconden af.
  7. Voer de oefeningen uit in sets van drie en houd 30 seconden rust tussen elke set.

De Rug – Twist

  1. Ga liggen op je rug.
  2. Trek je knieën op in een hoek van 90 graden terwijl je voeten op de grond tegen elkaar staan.
  3. Leg je armen naast je lichaam op de grond.
  4. Terwijl je de knieën in een hoek van 90 graden houdt, laat je de knieën aan elkaar langzaam van links naar rechts zakken tot aan de grond.
  5. Kantel de knieën in een rustig tempo heen en weer gedurende één minuut.
  6. Voer de oefeningen uit in sets van drie en houd 30 seconden rust tussen elke set.

Je antwoord niet gevonden?